242. ALÍCIA ANDREA COMPLETA

Fitxa 299. Portada

Fitxa 299. Portada

Varem veure algunes de les il•lustracions de Pat Andrea per a les Alícies a l’entrada nº 100 [+], quan hi va haver una exposició al Centre d’Art Santa Mònica, de Barcelona. Eren obres fetes per Pat Andrea per a una edició de bibliòfil de les Alícies. L’any 2015 l’editorial Diane de Villiers, responsable de l’edició citada, n’ha fet una edició més senzilla [+] a partir de la qual s’ha fet l’edició present.

L’estructura del llibre és peculiar: hi ha les 49 planxes de Pat Andrea, en dues parts corresponents a les dues novel•les de l’Alícia. Cada il·lustració és completa i té al costat un petit fragment del text del llibre corresponent al dibuix. I després hi ha el text anglès i el text espanyol complets en paral•lel, on hi ha intercalats més de cent fragments de les il·lustracions completes.

Les il•lustracions d’Andrea són complexes, amb molts objectes i força detalls, i així veient els fragments observes aspectes que se’t havien passat per alt de la figura global. Segueix sense agradar-me l’estil de Pat Andrea -en alguns moments em recorda Frida Kahlo– :és massa cruel. Però li reconec el treball i la voluntat de fer un món propi.

Posa mobles moderns a les estances, com un sofà Le Corbusier de 1928, a la il·lustració final de la primera novel·la, quan les dues germanes estan parlant al costat del riu, tot i que al relat seuen a l’herba. La casa del Conill és de disseny, i correspon a part d’una obra de Frank Lloyd Wright i part de Le Corbusier. I la relació d’Alícia i el Dodo -que, no ho oblidem, era la representació del mateix Carroll – és explícitament perversa. Hi ha moltes més representacions implícita o explicitament eròtiques. També surten a les il•lustracions les sopes Campbell, drag queens, Humpty Dumpty vestit de torero, rellotges tous de Dalí, l’insecte de la Metamorfosi de Kafka, de tot hi surt a les figures turmentades d’Andrea. Al llarg de les il•lustracions fa canviar d’imatge Alícia mil vegades – pentinat, vestit, edat – tant com Carroll la fa canviar d’alçària al llibre.

(Fes clic a qualsevol imatge per entrar a la galeria)


L’editorial ha usat les solvents traduccions clàssiques de Luis Maristany, ja comentades anteriorment [+] i [+] i cedides per Penguin Random House, que en té actualment la propietat. Hi ha un breu pròleg de l’editora original Diane de Selliers i un interessant prefaci de Marc Lambron titulat Alicia y el código Andrea. Hi fa paral•lelismes entre Carroll i Flaubert, Nietzsche, Freud i Rimbaud, als que considera paradigmes del nou llenguatge europeu, amb molta component irracional i onírica.
Marc Lambron [+] (Lió 1957) és funcionari, crític literari, escriptor i membre de l’Académie Française des de 2014. Acaba el seu pròleg preguntant-se si no serà aquesta la primera Alícia fractal: és un prefaci molt francès, més pascalià que cartesià.

El llibre és força monumental, força pesat -1,5 kg- i més car del que és habitual. Ha estat publicat en espanyol per l’editorial Libros del Zorro Rojo [+], fundada el 2004, amb seus a Barcelona, Buenos Aires i Mèxic. Ha publicat més de 120 llibres en espanyol, i alguns en català, d’autors variats, antics o moderns. Tots estan molt ben editats, i compaginen textos destacables amb il•lustracions fetes per artistes reconeguts. Va merèixer el premi a la millor editorial europea 2015 a la Fira del Llibre de Bolonya.

Fitxa 299
Títol: Alicia en el país de las maravillas. A través del espejo. Contingut: Novel•les originals traduïdes i il•lustrades, amb versions originals. Autor: Lewis Carroll. Prefaci: Marc Lambron. Il•lustracions: Pat Andrea. Idiomes: espanyol i anglès. Traductor: Luis Maristany. Editorial: Libros del Zorro Rojo (Barcelona – Buenos Aires – Ciudad de México 2016). Rústica amb sobrecoberta. Mida: 23*25 cm. 365 pàg. Preu: 39,90€ (2016). ISBN: 978-987-1948-79-6

Fitxa 299. El sofà le Corbusier

Fitxa 299. El sofà le Corbusier

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s