162. ALÍCIA BALLARINA

Tapa de la capsa del DVD. Alícia a la cambra de les portetes.

Tapa de la capsa del DVD. Alícia a la cambra de les portetes.

Haviem vist ja una òpera sobre l’Alícia [+], i ara en veurem un ballet. “Alice’s Adventures in Wonderland” es un espectacular ballet en dos actes que la Royal Opera House va presentar com a producció pròpia en primícia mundial el 28 de febrer de 2011. L’any 2014 en va editar el DVD que aquí es comenta. A la web oficial del ballet hi ha molta informació de tot l’equip creatiu i tècnic [+]. La Royal Opera House ha presentat aquest ballet en diferents ocasions, amb repartiments diferents. Se’n poden veure diferents trailers i parts breus a YouTube, per exemple aquesta de l’eruga: [+]. L’eruga sencera no surt fins al final.

L’argument de l’obra segueix força el text de la novel•la, saltant-se alguns episodis, però li han afegit un pròleg i un final. Al començament, a la casa familiar de l’Alice Liddell -que aquí és una jove més gran que l’Alice Liddell real – fan un berenar amb Lewis Carroll i altres convidats. Un mosso de la casa, que es diu Jack -i que en anglès vol dir també la Sota de cartes- està atret per Alice i viceversa; l’Alice li dóna un pastisset del berenar i en Jack se’l menja. La mare es pensa que l’ha furtat i l’acomiada. Abans d’anar-se’n, en Jack demana de fer-se una foto amb Alice, que el mateix Carroll fa. I és llavors quan Alice es fica dins de la gran caixa de les càmeres de fotos de Carroll, i cau per un forat, i comença la història a Wonderland. ..

La direcció del Royal Ballet va decidir el 2008 fer una obra monumental nova, de tema atractiu per a tothom, amb participació de tots els ballarins de l’entitat. Feia 20 anys que el Royal Ballet no encarregava una nova coreografia completa. I van triar l’Alícia. La representació és molt efectista, colorista i cara. Combina projeccions força ben trobades amb les danses reals. Hi ha molt d’aparell escènic. El que més em crida l’atenció és un Gat de Cheshire real enorme, que es va construint i desmuntant gràcies al treball de deu o dotze manipuladors vestits de negre que en gestionen un tros cadascun. Hi ha alguna escena força impactant, com la casa de la Duquessa -que és interpretada per un actor gran i força lleig- on la cuinera es dedica a fer botifarres amb una màquina que trinxa un porc sencer una mica gore.

Lla música és utilitària, pensada com a il•lustració de l’obra. És de Joby Talbot [+], compositor de música molt variada. Aquí ha compost una espècie de musical, per entendre’ns, de caire clàssic però amb diverses peces actuals. La coreografia és de Christopher Wheeldon [+] , també molt variada, amb puntes, solos, pas-de-deux amb promenades, pirouettes i tota la panòplia de passos; i dances col•lectives molt diverses. I també passos de dansa contemporània, tap dance, valsos… Un poti-poti eficaç.

Pròleg, amb l'Alíce Liddell i Lewis Carroll. Fes clic per ampliar.

Pròleg, amb l’Alíce Liddell i Lewis Carroll. Fes clic per ampliar.


Tots els intèrprets d’aquesta versió són en general excel•lents. A aquesta edició hi ha l’equip original de la première, amb una Alícia interpretada per Lauren Cuthbertson, que no abandona l’escenari pràcticament mai; un Conill Blanc molt bo, Edward Watson; un Jack-Sota pel meu gust massa ensucrat, Sergei Polunin; i una Reina de Cors magnífica, Zenaida Yanowsky. I després hi ha dotzenes d’altres ballarins, inclosos arbres que es mouen, eriçons, flamencs, soldats-cartes… Deuen ballar en conjunt més de cinquanta persones.

L’escena del berenar amb el Barreter, la Llebre i el Liró és tractada amb passos de tap dance -claqué- de gran virtuosisme. I la Reina de Cors, totalment vermella, té un paper estel•lar, cruel i alhora força còmic. A l’escena final del judici tota l’escenografia cau i es desmunta, una mica com Samsó va derribar el temple dels filisteus, però l’Alícia aconsegueix escapolir-se, a diferència de Samsó que va morir sota la runa. Quan Alice torna, és el temps present, s’ha adormit llegint el llibre de Carroll, i es troba amb en Jack, el seu amic. Passa per allà un senyor que s’assembla a Carroll, i li demanen que els faci una foto. Es descuiden el llibre, que el senyor agafa i comença a llegir amb interés…

L’edició del ballet es presenta en diferents formats. Al que jo tinc hi ha incloses vuit postals dels protagonistes, i hi ha un documental addicional del making-off denominat “Being Alice” . Si t’agrada el ballet clàssico-modern, t’ha d’interessar. A mi, que en general el ballet clàssic no m’agrada gaire i la dansa contemporània menys, (però sí els musicals clàssics) m’ha agradat.

FITXA 209
Títol: Alice’s Adventures in Wonderland. Contingut: DVD amb el ballet del Royal Ballet de Londres, amb el documental “Being Alice” i 8 postals, i llibret de comentaris. Coreografia: Christopher Wheeldon. Música: Joby Talbot. Dissenys: Bob Crowley. Director: Barry Wordsworth.
Idioma: anglès i subtítols en frencès, alemany i espanyol. Edició: Opus Arte-Royal Opera House Londres, 2014. Durada del ballet: 120 min. Durada del documental: 30 min. Format 16:9. Preu: $34,99 (Amazon 2015).

La Reina de Cors i tres cartes-soldats.

La Reina de Cors i tres cartes-soldats.

4 comments on “162. ALÍCIA BALLARINA

  1. Grocdefoc ha dit:

    Benvolgut, Per alguna cosa serà que l’Alicia sempre en surt al pas quan cerco informacions per al meu blog… Quan trobo referències que crec interessants sobre Alicia sempre penso en el vostre blog. Us passo aquesta informació per si us pot ser d’interès:
    http://britishlibrary.typepad.co.uk/business/2015/04/redesigning-alice-etsy-and-british-library-competition.html

    Aquí es pot veure el manuscrit original amb il•lustracions:
    http://www.bl.uk/works/alices-adventures-in-vonderland?ns_campaign=online_shop&ns_mchannel=partner&ns_source=news&ns_linkname=Aliceinwonderland&ns_fee=0
    Cordialment, M. Pilar

  2. […] L’estètica de les il•lustracions és, podreim dir-ne, de clicks de Famobil-Playmobil. Caps esfèrics, boques sempre somrients, poques expressions, colors llisos. En alguns personatges -com l’Eruga blava– ha seguit l’estètica del ballet Alice, ja comentat aquí [+]. […]

  3. […] d’òpera Unsuk Chin [+], John Lennon [+] o Joly Talbot, autora de la música per a un ballet [+]. Tot això a part de les músiques de les diverses pel•lícules amb l’Alícia com a […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s