72. ALÍCIA A L’ÒPERA

Portada de la caràtula del DVD. Fitxa 105

Portada de la caràtula del DVD. Fitxa 105

L’Alícia ha tingut i té com a derivats llibres de tota mena, obres de teatre, novel•les grafiques, pel•lícules amb personatges reals, de dibuixos animats, X (també…), manga, jocs de cartes, cançons, cursos universitaris, jocs d’ordinador, poemes, objectes i merchandising de tota mena, … A aquest blog aniran sortint. Però faltava l’òpera.

Els contes infantils són una bona font de llibrets d’òpera. A part de les operes curtes i dels muntatges per a nens (per què aquesta mania de que La Flauta Màgica de Mozart és per a nens? Perquè hi surten Papagena i Papageno vestits de gallines?), hi ha moltes òperes per a adults basades en contes. Una dotzena, i me’n dec deixar.

La Cenerentola (1817) de Rossini és inspirada en la Ventafocs, conte popular transcrit per Perrault i els germans Grimm
Der Rattenfänger von Hameln (1879) és una opera de Viktor Nessler, sobre el conte tradicional del Flautista d’Hamelin recollit pels Grimm.
Hänsel und Gretel (1893) és una ópera d’Engelbert Humperdinck basat en el conte tradicional.
Cendrillon (1899), de Jules Massenet és inspirat també en la Ventafocs.
Rusalka (1901) és una òpera en tres actes de Dvořák, basat de forma molt lliure en La Sireneta de Hans Christian Andersen.
Красная шапочка (Krasnaja šapočka) (1911) és La Caputxeta Vermella de Perrault, òpera de César Cui.
El gato con botas (1947) és una òpera amb música de Xavier Montsalvatge i llibret de Néstor Luján, sobre el conte de Perrault.
Schneewittchen (1998) és una òpera d’Heinz Holliger basada en la Blancaneu, dels germans Grimm.
The Little Prince (2003) és una òpera en dos actes de Rachel Portman i llibret de Nicholas Wright, basat en el llibre d’Antoine de Saint–Exupéry
The Adventures of Pinocchio (2007), òpera de Jonathan Dove i llibret d’Alasdair Middleton, és obviament inspirada en el Pinocchio de Carlo Collodi.
Aladino e la lampada mágica (2008) és una òpera escrita per Nino Rota sobre el text procedent de Les Mil i Una Nits.

I l’Alícia.

Alice in Wonderland és la primera òpera d’Unsuk Chin (Seül 1961) [+]. La va compondre entre 2004 i 2007, però no és la seva primera composició. Aquesta autora treballa habitualment a Alemanya. Viu a Berlin, on ha compost música electrónica, i també concerts i altres peces, i té diversos premis. Li interessa especialmente la música del segle XX, el virtuosisme, els jocs de paraules, els poemes simbòlics, i el món dels somnis, que intenta traduir a música. Chin està associada artísticament amb el director Kent Nagano. (Berkeley 1951)

L’òpera és llarga, de més de dues hores. Té set escenes, dos interludis, i una escena inicial i una final que corresponen a dos somnis. L’ordre de les escenes segueix el llibre de Carroll, però el llibret, escrit conjuntament per Chin i David Henry Hwang, canvia el començament i el final: Alícia viu realment al País de les Meravelles, i els episodis inicial i final del conte, quan cau al forat, i quan torna amb la germana, en l’òpera són substituits per dos somnis. El text mostra les preocupacions existencials de l’autora pel que fa a la vida i el temps, amb uns continguts que van molt més enllà del text original de Carroll. Dels subtítols se’n dedueix un llibret amb moltes frases del llibre, però amb moltes reflexions afegides, més en la línia introspectiva, onírica i surrealista.

Tapes del fulletó. Alice amb una nina decapitada.

Tapes del fulletó. Alice amb una nina decapitada (!). Clic per ampliar.

La primera representació de l’òpera es va fer a Munic, a la Bayerische Staatsoper, amb Nagano com a director. Se’n va editar el DVD que aquí es presenta, a càrrec d’Euroarts-Medici Arts. La tinc en versió NTSF 16:9, cantada en anglès i amb subtítols en alemany, francès i espanyol.

El Gat de Cheshire

El Gat de Cheshire

No és una òpera fácil, ni pels artistes, ni pel públic. La música segueix els camins que han recorregut Bartok, Stravinsky i Schönberg, Alban Berg… plena de dissonàncies, amb els sons “més salvatges i més aspres que pot oferir l’orquestra“, en opinió d’un crític [+]. Amb molt poca melodia -obviament- em costa trobar-hi algun plaer estètic si tanco els ulls, tot i que li reconec la seva funcionalitat: per representar pensaments molt estranys, la música ha de ser molt estranya. Alguns trossos em recorden fragments de Bernstein, i són els que més agraeixo.

El muntatge de Munic va ser visualment molt atractiu, amb uns quants personatges com a titelles gegants i caps enormes de xarxa -com protectors d’esgrima- dins dels quals cantaven. M’ha recordat l’obra Mori el Merma (1978) de Putxinel•lis Claca, que tenia titelles del pintor Joan Miró. Molts dels altres intèrprets canten des del front de l’escenari, que és inclinat i amb forats. Algunes figures hi evolucionen lligades amb cables, en la línia de la dansa vertical ara popularitzada. Hi ha imatges molt seductores i brillants, realment, per crear aquell món oníric i surrealista que a la compositora i al co-llibretista els sedueix. També m’ha recordat un oratori produit per La Fura dels Baus i Manuel Huerga el 1997, el Martyre de Saint-Sébastien (1911) de Claude Débussy, i del que se’n poden trobar fragments a YouTube [+].

No en puc oferir fragments del DVD per les restriccions de còpia, legals i tècniques, però n’hi ha alguns a YouTube, aquí reproduits. La protagonista d’aquest muntatge, Sally Matthews (Southampton 1975), fa un treball molt cansat, cantant i movent-se les dues hores seguides a l’escenari, i sota de la màscara.


La producció de vídeo està bé, però en la meva opinió peca de massa primers plans de les cares inexpressives de les màscares. Jo hauria agraït més plans generals de tot l’escenari.

La crítica citada abans és més descriptiva que valorativa, però més aviat elogiosa, em sembla… El muntatge va rebre un premi al més creatiu de l’any.

Si t’interessen l’òpera i l’Alícia, és un dels teus regals de Reis d’enguany. A Amazon, avui, $27. Però no és una òpera fàcil. Vigila a qui li regales.

FITXA 105
Títol: Alice in Wonderland. Contingut: Òpera contemporània en 1 acte i 8 quadres, inspirada en Alice’s Adventures in Wonderland
Idioma: anglès, amb subtítols. Compositora: Unsuk Chin. Llibret : David Henry Hwang i Unsuk Chin. Interpretació: Bayerische Staatsorchester, i Sally Matthews com Alice. Direcció: Kent Nagano.
Format: DVD de 123 min, NTSC 16:9. Edició: Euroarts – Unitel Classica – Medici Arts (2007). Preu: $27 (Amazon)

Escenari amb la Reina de Cors a dalt, i cantants a baix

Escenari amb la Reina de Cors a dalt, i cantants a baix

3 comments on “72. ALÍCIA A L’ÒPERA

  1. […] a les Alícies ha estat l’ópera contemporània Alice in Wonderland, ja comentada aquí [+] i que és de la compositora coreana Unsuk Chin, malgrat que va ser composta en […]

  2. […] vist ja una òpera sobre l’Alícia [+], i ara en veurem un ballet. “Alice’s Adventures in Wonderland” es un espectacular […]

  3. […] vist alguns, com Irving Berlin i Dimitri Tiomkin [+] , la compositora d’òpera Unsuk Chin [+], John Lennon [+] o Joly Talbot, autora de la música per a un ballet [+]. Tot això a part de les […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s