65. LEWIS CARROLL IN WONDERLAND

Fitxa 95. Portada, amb retrat de Dodgson als 31 anys fet per O.D.Rejlander

Fitxa 95. Portada, amb retrat de Dodgson als 31 anys fet per O.D.Rejlander

Un llibre amb un títol així no podia haverse deixat d’escriure.

És una bona biografia de Charles L. Dodgson – Lewis Carroll, en un format petit, molt ben il•lustrat i molt documentat. I de poc preu.

Era Wonderland el país en que va viure Dodgson (1832-1898)? Va estar pràcticament tota la seva vida sota la reina Victòria, que regnà entre 1837 i 1901. La societat britànica victoriana tenia totes les seves convencions puritanes, el seu classisme, el seu colonialisme, la discriminació per raó del sexe, el seu gust per viure comodament, i tantes altres característiques, que la faria ser una societat molt llunyana de la societat meravellosa per a nosaltres. Però, si has nascut en aquell moment, en el sí d’una família benestant, integrada a la societat rica regional, amb una vida estable predestinada a l’estudi i a la reflexió, probablement la vida de Dodgson fos envejada i envejable. A Oxford hi devien arribar les turbulències polítiques de Londres molt esmorteïdes, especialment si no t’hi volies implicar.

Al llibre hi figuren tots els episodis de la vida de Dodgson-Carroll, de la seva família i de l’entorn social, cultural i polític del temps que li va tocar viure. Hi són descrits amb detall els anys d’infància, d’adolescència i de joventut, amb els seus problemes a l’escola de Rugby, on va patir menyspreus i conflictes. I tota la vida adulta, amb l’ordenació com a diaca anglicà, les defuncions familiars, l’entrada a Oxford, les seves aficions i les seves feines.

S’hi comenten amb detall alguns episodis delicats, com el famós tema de les fotos de nenes nues, que es contextualitzen en el seu ambient. La nuesa infantil era un tema habitual en la incipient fotografia del seu temps -la famosa fotògrafa Julia Cameron, amiga de Dodgson en té moltes- , era una forma de visualització de la puresa i l’innocència, i les feia amb autorització de les famílies implicades. Malgrat això, i vist amb els obsessius ulls actuals, s’han interpretat com una demostració de la pederàstia implícita de Dodgson. I sí, sembla que era raret i extravagant en les seves relacions, però no d’aquesta classe.

No se li van conèixer relacions sentimentals amb dones del seu temps. Va ser Alícia Liddell– un amor no correspost de gran que va sublimar i va renunciar als altres possibles amors? No n’ha deixat rastre als seus minuciosos diaris. Però en va arrencar algunes pàgines. Queda obert el dubte i les interpretacions…

Retrat de Beatrice Hatch, retocat a l'aquarela per A.L Bond. Recuperat el 1978.  Fes clic per ampliar.

Retrat de Beatrice Hatch, retocat a l’aquarela per A.L Bond. Recuperat el 1978. Fes clic per ampliar. Fitxa 95.

El llibre no es limita als aspectes literaris o fotogràfics de l’obra de Dodgson, sinó a totes les altres facetes seves. Matemàtic, lògic, inventor, amant del teatre i de la prestidigitació, tot ben documentat, amb textos, fotos i dibuixos.

Per a mi el millor del llibre és la integració de les nombrosíssimes il•lustracions i el text. Destaquen especialment les fotografies fetes per Dodgson i les fotos de Dodgson fetes per col•legues seus. Hi ha moltes reproduccions de peces artístiques del segle XIX que il•lustren perfectament l’ambient en que vivia.

A l’edició del llibre hi han participat Editions Gallimard Jeunesse (Paris), The Wonderland Press (New York) i Harry N.Abrams Inc. (New York) i forma part d’un recomanable projecte editorial conjunt amb més de 50 títols sobre art, història, ciència, religions… [+]

Stephanie Lovett Stoffel (1961) és l’autora del llibre. Té un master en literatura anglesa, és especialista en Lewis Carroll, i ha publicat també el llibre The Art of Alice in Wonderland (1998), un resum de totes les visions artístiques que les Alícies han generat.

Una pàgina del llibre, amb foto de Dodgson i les filles del fotògraf George McDonald

Una pàgina del llibre. Fitxa 95.


FITXA 95
Títol: Lewis Carroll in Wonderland. The Life and Times of Alice and Her Creator. Contingut: Biografia històrica contextualitzada de Charles L. Dodgson. Extractes de textos.
Idioma: anglès. Autora del text: Stephanie Lovett Stoffel. Il•lustracions: diversos autors, incloses moltes fotografies de Lewis Carroll.
Editorial: Harry N. Abrams Inc, New York, EUA (1997), col•lecció Discoveries. Mida: 17,5*12,5 cm, tapa tova. 175 pàg. Preu: $12,95 ISBN: 0-8109-2838-8

One comment on “65. LEWIS CARROLL IN WONDERLAND

  1. […] Aquest és un títol patètic, en l’autèntic sentit del terme. Així es diu el prefaci escrit per Patricia Kempler al llibre “El hombre que amaba a las niñas. Correspondencia y retratos“. Sense ser un estudi biogràfic, entra en els temes conflictius de la vida de Carroll, i sobre tot, en la gestió que la família i ell mateix van fer dels seus diaris, fotografies i cartes. Moltes van ser cremades, ocultades o oblidades, perque devien ser considerades improcedents, escandaloses o poc apropiades. Se suposa que tenien relació amb les fotos de nenes nues que Dodgson havia fet -sempre amb el consentiment de la família, que rebia còpies de les fotos-, o de les expressions d’estimació i afecte que demostrava a les nenes, que mai traspassaven els límits de l’amistat més casta. La conducta de Dodgson era insòlita i va ser molt polèmica en el seu temps, i per a ell mateix constituia un problema que el rosegava. Això el va portar a moments de conflicte psicològic que el va fer destruir documents, especialment del seu diari, i a donar instruccions de què fer amb els seus documents després de la seva mort. El títol del prefaci es basa en les paraules “Poor Alice!” del capítol 2 de Wonderland, reforçades per la versió que en va fer Chesterton: “Poor, poor Alice!“. De la vida de Carroll n’haviem ja parlat a un post anterior: [+]. […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s