58. ALÍCIA FA COMÈDIA

Alice in Wonderland. Obra teatral de The Manhattan Project (1970). Fitxa 88.

Alice in Wonderland. Obra teatral de The Manhattan Project (1970). Fitxa 88.


Es deuen haver fet centenars d’adaptacions de les Alícies al teatre. La primera, en vida de Carroll, i ell mateix en va fer els comentaris i els elogis dels actors. Comento dues de les adaptacions que conec: la del Manhattan Project i la del Lliure amb Carlota Subirós.

André William Gregory (1934) és un escriptor i director de teatre nascut a França desplaçat als EUA, on va fundar una companyia de teatre, The Manhattan Project, el 1968. Aquesta companyia es va caracteritzar per desenvolupar obres de teatre d’avantguarda, en la línia del que feien The Living Theatre, Samuel Beckett, o, una mica abans, Bertold Brecht, Luigi Pirandello, Antonin Artaud o Fernando Arrabal.

Alice in Wonderland (1970) va ser l’obra més representativa de les que van fer durant la seva curta existència, perquè Gregory va abandonar el teatre el 1975, va anar a Polònia invitat per Jerzy Grotowski, un altre director compromès. Després va anar derivant cap a postures esotèriques i New Age. Va fer d’actor en algunes pel•lícules (entre elles, Demolition Man amb Sylvester Stallone (!)) i torna a dirigir algunes obres de teatre.

Alice in Wonderland segueix els episodis de les dues Alícies, amb els seus personatges. Les seves psicologies segueixen força bé les dels llibres, potser una mica més incrementades de “bogeria”. Això és el que devia atreure Gregory. El teatre de l’absurd, el teatre experimental, el teatre pànic, el teatre de la crueltat s’han sentit atrets pel món de la bogeria. Encara recordo un Marat-Sade del 1968 a Barcelona, amb Adolfo Marsillach. El títol de l’obra era “La Persecución y asesinato de Jean-Paul Marat representada por el grupo teatral de la casa de salud mental de Charenton bajo la direción del Marqués de Sade“, de Peter Weiss, i, com el títol diu, era una barroca representació feta per malalts mentals on, bàsicament, es discutia si per canviar el món cal canviar primer un mateix o el marc polític primer. Una bogeria i un esdeveniment ciutadà i polític, amb Franco viu.

Em sembla que l’obra que estem comentant és del mateix estil. Com és lògic, comença amb tots els actors recitant el Jabberwocky, poesia boja i sense sentit. Sis actors fan tots els papers, canviant-se de vestit en escena. Al final acaba en escena Mr. Dodgson fent una llarga parrafada amb les paraules del primer paràgraf de l’Alice in Wonderland llegides en sentit contrari, per representar que l’Alícia fa el viatge en sentit contrari a la caiguda pel cau del conill. Experimental, com es pot veure.

Anem a casa nostra. Carlota Subirós va escriure i dirigir el 2009 l’obra Alícia, un viatge al país de les meravelles a partir dels textos de les dues Alícies de Lewis Carroll. Es va estrenar al Teatre Lliure de Barcelona (sala Fabià Puigserver), del 12 al 29 de novembre del 2009. Van publicar un fulletó molt documentat de 18 pàgines amb la filosofia de l’adaptació, el curriculum de cada intèrpret, i la biografia i la bibliografia de Lewis Carroll. Es pot trobar aquí.

La fitxa de l’espectacle, de 4 pàgines, de la que es mostra aquí la primera pàgina, contenia el repartiment i els crèdits, i també la filosofia de l’adaptació, de Carlota Subirós, i algunes dades de Lewis Carroll.

Primera plana del fulletó de l'obra de Carlota Subirós al Teatre Lliure.

Primera plana del fulletó de l’obra de Carlota Subirós al Teatre Lliure.


Vaig veure l’espectacle. Hi sortia l’Alícia de jove i l’Alícia de nena, vestides igual, trobant-se amb tots els personatges de les novel•les. En conjunt hi sortien més de trenta personatges, interpretats per 12 actors, i l’Alícia petita, que coexistia amb l’Alícia més gran, interpretada per tres nenes diferents segons el dia. Hi sortia també el Sr. Dodgson parlant. L’interpretava amb la seva solvència habitual Lluís Soler. L’Alícia era una jove Alba Pujol, que feia pocs anys que havia acabat els estudis d’interpretació. Altres intèrprets coneguts eren Ferran Carvajal i Mia Esteve.
Cartell de l'obra

Cartell de l’obra

L’escenografia de Max Glaenzel tenia un pla inclinat diagonal a l’escena, que permetia la il•lusió de que l’Alícia podia o no podia passar per la porta d’entrada al jardí, i podia o no podia agafar la clau de sobre la tauleta de vidre. Però després era força pobre, i això ajudava al distançament. Les crítiques que n’he llegit anaven totes en el mateix sentit expressat.

Una de les primeres escenes de l'obra.

Una de les primeres escenes de l’obra.

La representació em va deixar força fred, malgrat que els textos i les situacions eren força fidels al text de la novel•la. Potser era la lentitud, potser era la durada de més de dues hores…

Es pot seguir aquí una entrevista a Carlota Subirós, feta per Emili Manzano a “L’hora del lector” de TV3 el 20-11-09.

Hi ha una altra obra de teatre, en castellà, per a nens: Alicia, d’Agatha Ruiz de la Prada i amb dibuixos de Daniel Pérez Fernández. L’editorial va ser Everest, el 2005. Està descatalogat, i no el tinc. He vist algun clip de l’obra per YouTube, i em sembla que hauria patit, si l’hagués anat a veure. Pretén ser una obra musical però es veu molt pobre de plantejament i de textos. Línia chiripitifláuticos, per entendre’ns.

FITXA 88
Títol: Alice in Wonderland. Contingut: Adaptació al teatre d’Alice’s Adventures in Wonderland i Through the Looking-Glass
Idioma: anglès. Creació: The Manhattan Project sota la direcció d’André Gregory.
Editorial: Dramatists Play Service Inc., New York, EUA (1972, 2000). Mida: 19,5*13,5 cm, tapa tova. 47 pàg. Preu: $7,20 (2013). ISBN: 978-0-8222-0014-7

(La propera entrada es publicarà després d’agost)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s