35. ALICE, MY TAILOR IS RICH

Una de les eines per a l’aprenentatge d’un idioma aliè és l’ús de la seva literatura. La idea que hi ha per a l’ús d’aquest procediment és que un text literari, una història atractiva per ella mateixa, pot afegir un estímul al procés d’aprenentatge, perquè s’usen textos interessants en lloc de textos no significatius tipus el famós My tailor is rich amb que diuen que començava el mètode L’Anglais sans peine d’aprenentatge d’anglès per a francesos, el primer dels que Assimil va crear. Assimil fou fundat el 1929 per un francès, Alphonse Chérel. Charles Berlitz ja havia fundat la seva empresa el 1878, a Rhode Island, EEUU.

Tot el món de l’aprenentatge de llengües està extraordinàriament pautat, amb molts procediments de bases teòriques molt diferents. Tots treuen profit de la mala consciència dels alumnes, normalment adults problematitzats pel desconeixement d’un idioma que creuen qe haurien de saber. Actualment el mètode Vaughan és el més popular. Richard Vaughan (Houston, Texas 1961) és el fundador de Vaughan Systems (1977), empresa espanyola que té com a usuaris a més de dos milions d’alumnes. El mètode consta d’una enorme varietat de materials, i diuen que té més èxit que altres mètodes. Jo penso que el motiu radica en la confiança en el seu fundador, que et demana un mínim d’esforç constant i quotidià. Els altres mètodes són anònims o amb nom d’empresa, i no t’interpel•len personalment. Jo penso que la tàctica és la mateixa que en els sistemes de reducció de pes: hi ha d’haver algú concret que et doni pautes i a qui hagis de retre comptes…

El problema en usar textos literaris -cosa que Vaughan no fa, potser per no pagar drets d’autor, perquè és un rata- és que s’han d’adaptar al nivell de l’alumne. I com que no es poden donar textos infantils a alumnes adults, l’opció escollida sempre és l’adaptació de textos literaris a un llenguatge més simple, amb frases poc complicades, i progressivament anar agafant textos més difícils. Les editorials que es dediquen a aquesta temàtica trien els seus textos tenint en compte alhora la complexitat de l’argument, i l’estil de l’escriptura del text. És a dir, per a llibres de nivell elemental trien textos d’argument simple, amb accions senzilles i vocabularis poc especialitzats: novel•les policíaques actuals, amb arguments lineals i descripcions quotidianes, on l’important són les accions. I, en canvi, a nivells més avançats, es poden proposar textos on hi hagi protagonismes amb vida interior, amb diàlegs i frases més estructurades, pensaments i situacions, vocabularis més especialitzats, etc. Tots els textos literaris d’aprenentatge d’idiomes solen venir acompanyats de material audiovisual, siguin CD’s, DVD’s o accés a pàgines web amb material. A més, als mateixos textos adaptats hi pot haver propostes d’activitats, exercicis o enllaços a la web de suport del text.

Fitxa 56 portada.

Fitxa 56 portada.


Les Alícies s’han usat i s’usen com a textos docents. Els he vist a dues editorials. L’editorial Vicens-Vives, que ja s’ha presentat a aquest blog a l’entrada 26 “Alícia per a mestres“, i la Oxford University Press.
Il·lustració interior fitxa 56

Il·lustració interior fitxa 56


Vicens Vives té un material visualment atractiu i molt cuidat. amb diverses col•leccions, inicialment editades a Itàlia. El catàleg en pdf, descarregable, és interessant. Hi ha una gran introducció teòrica destinada a professors d’anglès, que és la guia global per a totes les col•leccions. Molt complet i suposo que útil.

Fitxa 57 portada

Fitxa 57 portada

Fitxa 57 interior

Fitxa 57 interior


Hi ha dues Alice’s Adventures in Wonderland proposades per Vicens Vives. La primera (fitxa 56), de la col•lecció Black Cat-Green Apple és per a primers aprenents (starter). Hi ha un conjunt de 95 títols. La segona Alice (fitxa 57) és de la col•lecció The Black Cat Reading and Training. És de l’ Step 2, d’un total de 6 nivells generals amb 110 títols, i 40 d’especialitzats. Al text hi ha molts exercicis ben graduats. Els CD’s adjunts contenen la narració del conte tal com és adaptat als llibres. També hi ha exercicis de diversos tipus similars al del text. A l’enllaç a Internet http://www.blackcat-cideb.com o http://www.cideb.it hi ha més informació i botiga per comprar material complementari.

Criden l’atenció les figures, de gran qualitat, superior a la que s’esperaria per a llibres d’aprenentatge d’idiomes. Les artistes són respectivament Alida Massari i Lucia Mattioli, il•lustradores italianes joves. Poso el mateix paràgrafs de cadascun dels llibres, per poder comparar els nivells proposats (i, eventualment, conèixer quin nivell tens, lector).

Comparació del nivell dels textos. Esquerra: fitxa 56, més elemental. Dreta: fitxa 57, nivell una mica superior.

Comparació del nivell dels textos. Esquerra: fitxa 56, més elemental. Dreta: fitxa 57, nivell una mica superior. Fes clic a la figura per llegir-la millor.

L’editorial Oxford University Press té també una col•lecció similar de llibres. També estan estructurats per nivells i cursos, amb un catàleg més gran que el de l’editorial Vicens Vives, però els llibre són de menys qualitat material i gràfica, menys vistosos. Hi ha el text simplificat del conte, i molt poques pàgines d’activitats. Aquesta editorial té les dues Alícies: l’Alice’s Adventures in Wonderland és del nivell 2 (700 paraules principals), i el Through the Looking-Glass, de nivell 3 (1000 paraules principals) d’un total de sis nivells de la col•lecció. Als CD’s que acompanyen els manuals hi ha la gravació completa de les novel•les. No hi ha els poemes, excepte la primera estrofa del Jabberwocky.

Fitxa 58 portada

Fitxa 58 portada

Fitxa 59 portada

Fitxa 59 portada

Per cert, de la mateixa manera que l’estudi de l’anglès començava amb el My tailor is rich, el francès començava amb La plume de ma tante est sur le bureau de mon oncle. Gran literatura.

FITXA 56
Títol: Alice’s Adventures in Wonderland. Contingut: el text resumit, propostes d’activitats i un CD amb el text resumit.
Idioma: anglès. Adaptació: Gina D.B.Clemen. Activitats: Mary Johnson. Il•lustracions: Alida Massari
Editorial: Vicens Vives, Barcelona. Col•lecció Black Cat-Green Apple (1ª ed. 2009). Mida: 24*17 cm, tapa tova. 64 pàg. Preu: 10:60 €. ISBN: 978-84-316-9283-4

FITXA 57
Títol: Alice’s Adventures in Wonderland. Contingut: el text resumit, propostes d’activitats i un CD de 67 min de durada amb activitats i el text.
Idioma: anglès. Adaptació i activitats: Kenneth Brodey. Il•lustracions: Lucia Mattioli
Editorial: Vicens Vives, Barcelona. Col•lecció: Black Cat Reading&Training Step Two (1ª ed. 1997; 2ª ed. 2005). Mida: 21*15 cm, tapa tova. 113 pàg. Preu: 10€ ISBN: 978-84-316-6537-1

FITXA 58
Títol: Alice’s Adventures in Wonderland. Contingut: el text resumit, propostes d’activitats i un CD amb el text adaptat.
Idioma: anglès. Activitats: Jennifer Bassett. Il•lustracions interiors: Nilesh Mistry. Portada: Arthur Rackham.
Editorial: Oxford University Press Col•lecció Classic, Stage 2 (1994). Mida: 19,5*13 cm, tapa tova. 56 pàg. Preu: 7,30 €. ISBN: 978-0-19-479051-2

FITXA 59
Títol: Through the Looking-Glass. Contingut: el text resumit, propostes d’activitats i un CD amb el text adaptat.
Idioma: anglès. Activitats: Jennifer Bassett. Il•lustracions: clàssiques de Sir John Tenniel. Portada: Daniela Jaglenka.
Editorial: Oxford University Press Col•lecció Classic, Stage 3 (1995). Mida: 19,5*13 cm, tapa tova. 69 pàg. Preu: 7,60 €. ISBN: 978-0-19-479134-2.

2 comments on “35. ALICE, MY TAILOR IS RICH

  1. marta ha dit:

    no era : j’ ai perdu ma plumme dans le jardin de ma tante?

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s